Textiltryck: Galler

8 juni, 2017 0 av mikael
Nu tänkte jag  visa vad jag jobbat med under hela våren! I våras skickade jag in ansökan och portfolio till en textil högskoleutbildning bland annat med med mitt textiltryck. När jag sedan gick vidare till intervju ville de att jag skulle ta med något som jag arbetade på just då. Efter att jag skickat in ansökan hade vi egenprojekt i skolan och jag valde att jobba vidare med mitt textiltryck. 

24052017-IMG_5753
 
Jag valde att utgå från frågeställningen om Viola Gråsten och Astrid Sampe hade levt idag hur hade deras arbeten sett ut och på vilket sätt skulle de påverkat dagens textilindustri. 
24052017-IMG_5756

Deras arbeten som de jobbade med då förändrade hela sveriges textilindustri och var väldigt nytänkande. Att utgå från att skapa nånting helt nytt kändes som en ganska jobbig utgångspunkt för jag kom liksom hela tiden fram till att allt redan va gjort. Inget är nytt under solen osv. Jag fick försöka slå undan de tankarna och istället fundera på vad som ses som provocerande idag och vad jag själv tycker saknas. 

24052017-IMG_5759

Jag funderade ett bra tag över hemmafrun och husmodern och hur vi ser på deras roll och arbete idag. Vad har bullbak och knyppling för status och hur provocerande är det med småkakor och nytvättade fönster? Jo nog visst kan det fortfarande till stor del anses vara präktigt och överflödigt men efter en hel del research kände jag att det disskuterades och fick ett uppsving för bara några år sedan och att det idag nog är relativt accepterat med de där småkakorna.

24052017-IMG_5762

Jag funderade några varv till och gick tillbaks till mig själv. Vad tycker jag saknas i textilen? Jag började fundera på något som stört mig länge och som jag luftade på bloggen redan för några år sedan. Varför ger en blommig femtiotals-kjol så mycket lägre status än en svart kostym? Är det något som sticker mig i ögonen så är det när jag märker att folk ger mig mindre förtroende för att jag har rosa kjol på mig. Hm… Varför är det så? Kan det ha att göra med att det mesta som är kvinnligt kodat automatiskt får lägre status? 

24052017-IMG_5763

Vidare började jag fundera på det här med unisex plagg. Alltså plagg som i snitt och storlek ska passa oavsett vilket kön du har. Varför är nästan alla unisex plagg beiga, svarta, blåa och gråa? Varför är de så sällan mönstrade? Varför har de alltid så raka snitt? Varför är unisexplagg nästan alltid manligt kodade?


24052017-IMG_5767

24052017-IMG_5768 Jag fann det märkligt då jag tycker att kvinnliga plagg har så mycket mer svängrum är manliga plagg. Kläder anpassade till kvinnor har mycket mer spelrum ifråga om färg, snitt, mönster och plagg medan plagg anpassade efter män är betydligt snävare i sina utformningar. 

Borde inte unisexplaggen inspireras lika mycket från det typiskt kvinnliga? Måste unisexplagg vara så…. Manliga? (Tråkiga…) 

24052017-IMG_5773

Nä, jag ville skapa ett unisexplagg som var mer kvinnligt kodat där färg, form och lek fick ta plats och där du oavsett vilket kön du har ska få plats att vara du. 

24052017-IMG_5778

Men vilket plagg skulle jag skapa då? Jag gick tillbak i min research och mina anteckningar och funderade igen över det där förklädet. Vad representerade det då för femtio år sedan? Det var ett plagg som skyddade dina kläder, som gjorde att du inte behövde tvätta och laga lika ofta vilket förlängde dina plaggs levnadstid men förklädet var också ett plagg som knöt kvinnan till hemmet. 

24052017-IMG_5786

Idag när kvinnor inte på samma sätt har hemmet som sitt jobb och vi inte städar, putsar, lagar och tvättar lika mycket och på samma sätt har förklädet och städrocken lite fallit i glömska. Men kanske hade vi varit i behov av en skyddsrock som skyddade våra kläder när vi planterade om våra sticklingar, målade om loppisbordet och bakade vårt surdegsbröd. Jag valde att skapa en fixarrock som precis som förklädet förlänger våra andra plaggs livstid och som får oss att stanna upp och laga och fixa det vi har hemma istället för att köpa nytt. 

24052017-IMG_5788